علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ کاهش بهای خدمات اتوبوس رانی از هزار تومان به صد تومان برای خطوط اتوبوس رانی شهر مشهد در محلات حاشیه شهر نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به مناطق کم برخوردار شهر دارد. نخستین خط از این خطوط که اخیرا با تخفیف نوددرصدی در دریافت بهای خدمات در منطقه قرقی و مهرگان راه اندازی شده است آغاز تحقق وعده شهرداری و شورای ششم در این زمینه است.
دراین راستا شهردار مشهد نیز چند روز پیش در مراسم بهره برداری از برخی پروژههای شهری مشهد در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد به صورت رسمی از راه اندازی و گسترش این خطوط خبر داد تا با ایجاد این خطوط شبکه خدمات دهی ناوگان حمل و نقل عمومی در مناطق محروم شهر تکمیل شود و شاهد افزایش رضایتمندی ساکنان این مناطق باشیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز درباره جزئیات راه اندازی خطوط تغذیه با بهای خدمات صد تومان گفت: راه اندازی این خطوط هم جزو تأکیدات شهردار مشهد و هم جزو مصوبات شورای شهر است؛ ازاین رو اولین خط صدتومانی برای اهالی شهرکهای قرقی و مهرگان با عنوان خط ۴۳۱ راه اندازی شده است. علی اصغر نیشابوری درباره اثرات مثبت راه اندازی خط ۴۳۱ برای اهالی این منطقه افزود: با ایجاد این خط دسترسی خوبی برای ساکنان شهرکهای قرقی و مهرگان ایجاد شده است که در همین مدت شاهد افزایش رضایت مندی و استقبال شهروندان ساکن در این محلات بوده ایم.
وی ادامه داد: این خط از انتهای قرقی سرویس دهی خود را به صورت رفت و برگشت آغاز میکند و پس از طی کردن طول محله قرقی از کشمیری ۶۲ خارج میشود و تا ابتدای مسکن مهر ادامه مسیر میدهد. طول این خط ۳.۵ کیلومتر و بهای استفاده از آن ۱۰۰ تومان است.
نیشابوری بیان کرد: شهروندان ساکن در محلات مهرگان و قرقی با استفاده از این خط تغذیه کننده، میتوانند به خطوط اصلی ۴۰، ۴۱ و ۴۴ در ایستگاه کشمیری ۶۲ دسترسی پیدا کنند و با استفاده از این خطوط اصلی به پایانههای مفتح و شهید گمنام متصل شوند. همچنین در ایستگاه سر راه مهرگان شهروندان به خطوط ۳۰، ۳۳ و ۷۹ نیز دسترسی پیدا میکنند تا بتوانند با استفاده از این خطوط اصلی به سمت پایانههای میدان فردوسی و میدان شهدا بروند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه قبل از ایجاد خط ۴۳۱، شهروندان ساکن در محله قرقی برای دسترسی به خطوط اتوبوس رانی باید با طی کردن مسیری طولانی پیاده به انتهای شهرک مهرگان میرفتند بیان کرد: این موضوع سبب افزایش هزینه دوبرابری مسافران و خستگی آنها میشد، اما با ایجاد خط ۴۳۱ این مشکلات برطرف شد و شهروندان ساکن در محله قرقی و مهرگان با پرداخت ۱۰۰ تومان به خطوط اصلی میرسند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی با بیان اینکه براساس مطالعات تا به امروز شانزده مسیر برای ایجاد خطوط تغذیه ۱۰۰ تومانی شناسایی شده که تا پایان سال این عدد به بیست خط میرسد، تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در این کار تحت پوشش قراردادن معابری است که آن معابر تحت پوشش حمل ونقل عمومی نیستند و اولویت ما نیز دسترسی شهروندان حاشیه شهر به سیستم حمل ونقل عمومی است.
وی افزود: با توجه به اینکه هزینه واقعی استفاده از ناوگان اتوبوس رانی ۷ هزارو ۳۲۱ تومان است و کرایهای که مردم پرداخت میکنند ۱۰۰ تومان است، عملا کرایه صدتومانی برای خطوط تغذیه به نوعی رایگان محسوب میشود، اما این کرایه به این دلیل گرفته میشود که ما ثبت اطلاعات تعداد سفر و تقاضای سفر را داشته باشیم تا بتوانیم برای تأمین ناوگان مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم.
نیشابوری گفت: با تأمین ناوگان مورد نیاز برای توسعه این خطوط به تدریح تا پایان سال این ناوگان راه اندازی و تکمیل میشود و البته به احتمال زیاد تا پایان مرداد ماه چهار الی پنج خط صدتومانی راه اندازی میشود.